Roleplay Dünyasında Mafya Rolleri ve İtalyan Amerikan Ağırlıklı Mobster Rehberi
Herkese merhaba. Geçmişte birçok SAMP forumunda ve Vice Roleplay'da da gördüğünüz 2013'den beri var olan İtalyan Amerikan Mob Rehberi, Rütbeler, Literatür/Anlamlar gibi yerlerin çıkış noktası olan eski rehberimin yenisini, daha güncelini ve geniş halini yazmaya karar verdik.
Klasik şeylere de değinip, farklı birkaç noktaya da parmak basmaya çalışacağım. Ayrıca rehberin içeriği daha çok "Roller nasıl daha harika hale gelebilir?" fikriyle birlikte GTA5 Dünyası ve Vice Online'a düzenlenmiş versiyonu olacak. Yani, her ne kadar gerçekçi ve modern bir Mob rolü gerçekleştirmek istiyorsak da sonuç olarak New Jersey'de 25'lerinde bir insan değil, Roleplay dünyası üzerinde "oyun oynayarak" karakter canlandıran kişileriz. Bu nedenle bazı konularda da gerçek bir Mobster'a öğüt verir gibi değil de, gerçek hayat simülasyonu yapmaya çalışan kişiler yerine RPG türünde bir oyun oynayan kişiye nasıl bir Mafya karakteri yönetilmeli konusunda öğütler vereceğim.
Klasik bir giriş yapalım ve rütbeler ile başlayalım. Bu rütbeler yalnızca İtalyan Amerikan değil, birçok kültürde rol yapan Mafya/Mob rütbeleridir. İtalyan ailelerinde Caporegime olarak adlandırılan Kaptan rütbesi, başka konseptlerde de düz Captain, Capo, Capitan gibi isimler alabiliyor. Ancak genel olarak vasfı ve anlamı çoğunlukla aynı. Elbette İtalyan-Amerikanlara has rütbeler de bulunur. Örneğin bir Kartel, Rus Mobu açıp da Guido gibi rütbeler serpiştirirseniz bir tık konsept karmaşası olacaktır zira Guido, İtalyanlara has "İtalyan Köylüsü" anlamına gelir ve bizim literatürümüzde Outsider'ın bir tık üzeri, henüz Associate olamamış ancak olmaya aday kişilere verilen isimdir. Mafya rollerinde oldukça yararlı ve konsepte uygun bir rütbe olup ilk olarak 2016 yılında Valachi Ailesi'nde kullanılmıştır.
Rütbeler, Anlamları ve Davranış Biçimleri
DON
BOSS
Ailede hangi adamın terfi alacağına, hangi adamın öleceğine, kimin toplantıda kaç saat konuşacağına kadar karar verecek kişi Boss'tur. Ailede olan her şeyden bir patronun haberi vardır. Bu yüzden iyi bir aile üyesi olmak istiyorsanız patronunuza daima sadık kalıp doğruları söylemelisiniz. Er ya da geç patronlar her şeyi öğrenir ve bu durumda sizin için geri dönülmez bir yol oluşabilir. Aynı zamanda patron karakteri de adaletli ve iş bilinci yüksek bir yapıda olmalı. Eğer üyeleriniz sizin adil olmadığınızı, yeterince iyi veya güvenilir olmadığınızı düşünürlerse size saygılarını kaybederler ve aileniz dağılma sürecine girer. İyi bir aile yönetmek istiyorsanız üyelerinize güven vermelisiniz. Patron bir karakterle sürekli parti ortamlarında, kadın peşinde, gevşek takılan yerlerde boy gösterip çok fazla gereksiz karakterle eş/dost/arkadaş/kanka rolü yaparsanız tamamen rezil bir hale dönüşürsünüz Aynı zamanda bir Caporegime'den de takeover yemeniz(darbe almanız) muhtemel hale gelir.. Bunun yerine saygın bir şekilde karakterinizi idare ettirmeye çalışırsanız, size duyulan saygı ve otorite de büyük olacaktır. Kaptanlarınızla sürekli iletişimde olmayı unutmayın ve işlerin yolunda gittiğinden emin olun. Tüm bu sebeplerden dolayı da, SAMP üzerinde rol yapıp aktif bir karakter canlandırmak istiyorsanız Boss rütbenizi hayali yapmalı veya alt karakter haline getirmelisiniz. Kendinizi Boss rütbesine getirip 7/24 rollerin içinde olursanız, mekana barmen alımından tutun da ufak tefek görüşme/işler peşinde koşarsanız karakteriniz giderek Boss değil sıradan bir ekip lideri/soldier gibi görülmeye başlanır.
UNDER BOOSS / ACTING BOSS
Bu rütbede rol yaparken gelecekteki patron adaylarından birisi olduğunuzu unutmayıp, ailenin Capolarıyla aranızdaki saygıyı iyi sağladığınıza dikkat etmeniz gerekir.
CONSIGLIERI
Bu rütbedeyken asıl işiniz patron ve capolarla iletişimde olmak daha çok ve olayları takip etmek. Bunun dışında ekstra bir sorumluluğu bulunmaz. Ekipteki üyelerden, aile üyelerinden veya ayakçılardan sorumlu değilsiniz ve onlarla iletişime girmenize gerek dahi yok. Consiglieri ailedeki en üst rütbelerden birisi olmakla beraber, çok nadir de olsa kadınlar da bu rütbeye gelebilir.
CAPO / CAPTAIN
SOLDIER (INSIDER)
Aile için resmi olarak çalışmaya ve para kazanmaya, aile adıyla iş yürütmeye başlayabileceğiniz rütbe burasıdır. Patronunuz size yasadışı bahis, kumar, yasal bahis, haraç, tefecilik gibi işleri verebilir ve bunları yürütmeye başlayıp, payınızı ona ödeyebilirsiniz. Aileye kabul edildiğiniz andan itibaren aile adına konuşabilir, aile için iş yapabilir ve sokaklarda ailenizi temsil edebilirsiniz. (Aile= Suç Örgütü/İtalyan Amerikanlarda Suç Ailesi) Amerika Birleşik Devletleri'nde Cosa Nostra adını verdiğimiz örgütün kalıntısı olan düzende, şu an bile halen daha bu örgütün kurallarına uygun şekilde işlerini yürüten birçok suç organizasyonu bulunur. New York'un ünlü 5 Ailesi başta olmak üzere, Chiago, Jersey, Phily, Miami gibi birçok şehirde işleri yürüten ve Cosa Nostra bağı bulunan aileler bulunur. Bir Suç Ailesinde Soldier rütbesine terfi alıp Aileye girişiniz sağlandığı zaman, bu örgüte bağlı olarak kültürlerini sürdüren tüm suç örgütleri sizi sayar, saygı gösterir ve kabul eder. Yani New York'da Bonanno Ailesinin askeri/aile üyesi/soldierı aslında diğer aileler tarafından da( Gambino, Lucchese vb.) saygı görür ve kabul edilmiş üye olarak adlandırılır. Diğer ailelerin üyeleri de sizi tanır. Diğer ailelerin patronlarıyla görüşme hakkınız olur, iş bağlayabilirsiniz, zaman zaman çok nadir de olsa aile değiştiren soldierlar dahi olmuştur. Çünkü bir aileye alındığınızda diğer Cosa Nostra örgütleri tarafından da kabul edilmiş ve Cosa Nostra örgütüne alınmış sayılırsınız. Mafia I oyunundaki aileye giriş olayı da buna benzemektedir. Oyunda birden fazla Suç Ailesi olmasına rağmen karakterimiz Insider(Soldier-Aile Üyesi) olduğu andan itibaren tüm ailelerle kontakta olur. Kendi ailesinin patronu, o karakterin patronu olsa dahi diğer ailelerle de içli dışlı olunabilir. Ortak mekanlarda takılabilrsiniz, yalnızca Aile Üyelerinin girebileceği bir Sosyal Kulüp ortamı oluşturabilirsiniz. (Örneğin SAMP sunucumuzda 4-5 farklı İtalyan Amerikan Suç Ailesi olduğunu var sayalım, bu aileler kültüre bağlı bir rol yapıyorsa, soldierlarının tamamı birbiriyle dost olabilir ve yalnızca Insider+ rütbesinin giriş yapabileceği bir kulüp oluşturabilirler.)
ENFORCER (Bu rütbe ve altındakilerin tamamı "Outsider/Dışarıdan olan" sayılır)
ASSOCIATE (OUTSIDER)
Luca Brasi örneğini de aynı şekilde vermiştim. Yani burada yıkmamız gereken algı, yapmak istediğiniz birçok rolü Bağlantı/Associate olarak rahatlıkla yapabilirsiniz ve ailenin kurallarına bağlı kalmanız yeterlidir. Cosa Nostra kurallarını bilmeniz ve ailenin geleneklerine saygı duymanız günün birinde Soldier olma(Aileye alınma) ihtimalinizi canlı tutar. Ancak yapmak istediğiniz şeylerin hiçbirisi için ekstra bir rütbe yapmanız gerekmez. Bir Asso bile kendine ufak bir ayakçı ekibi kurup kendi işini koşturabilir. Mekan işletebilir, patronundan onay alarak tefecilik işine girebilir, kendi suç ağını ufak çaplı canlandırabilir. Elbette burada unutulmaması gereken şey, Associate olarak "Dışarıdan" olan kişi sayılırsınız ve aile için hayati bir öneminiz yoktur. Yaşayacağınız bir sorunda aile muhtemelen arkanızda olmaz. Çünkü Cosa Nostra geleneklerine göre, yalnızca aileye kabul edilmiş kişiler için herkes seferber olabilir ve aile savaşa dahi girebilir. Ancak özel bağlantılarınız ve dostuğunuz yoksa, Associate rütbesi çoğu zaman sıradan bir iş bağlantısından başkası değildir. Ailenin ve İtalyan Amerikan mafyasının acımasızlığının olayını da burada acı bir şekilde hissedebilirsiniz, o yüzden SAMP üzerinde de bu rolleri gerçekleştirirken dikkat etmenizde fayda var.
GUIDO(OUTSIDER)
OUTSIDER
Bunun yanında Outsider rütbelerinin yanında olabildiğince aile işleri konuşulmamalı, hiçbir iş fikrine/konusuna dahil edilmemeli ve aile ile ilgili kararlar bu karakterlerin yanında alınmamalıdır. Bir Outsider genelde aile için ilk önemli işini yaptığında ve bir Associate/Soldier ile çalışmaya başladığında rütbe almaya hak kazanmış demektir.
Rütbelerden Yapılabilecek Çıkarımlar ve İlerleyişiniz
Yukarıda anlatılan rütbeler, aşağıda detaylandırdığım bu örgütün genel olarak kullanılan rütbeleridir. Amerika'da yüzden fazla Cosa Nostra Örgütü bulunur ve her birinde yukarıdaki rütbeler aktif olarak kullanılmaktadır. (70 yılı aşkın süredir) Yukarıda da belirttiğim gibi, rütbelerin birçoğu hiçbir karakterin asla ulaşamayacağı yerlerdir. Genel olarak Aileye Kabul Edilme & Aile Üyesi olarak rol yapma evresi Soldier ve üzerinden başlar. (Örneğin SAMP'ta canlandırdığımız Valachi Ailesinde Soldier olan bir karakter, ortalama 4-5 ay boyunca aktif rol yapmalıydı aile içerisinde. Birçok karakter 1 yıl rol yapmasına rağmen de soldier olamamıştır.) Çünkü Aileye kabul edilmek çok ekstra bir olay sayılır ve ulaşılması zordur. Bir karakteri aileye aldıktan sonra ise dönüşü yoktur. Artık Cosa Nostra Örgütü üyesi sayılır. Bu yüzden rütbeleri biraz detaylı değindim, çünkü SAMP'ta yanlış bilinen bir algı var. Siz Aileye kabul edilmediyseniz, aile adına konuşamazsınız. Aile sizin için savaşa girmez. Yani o bildiğimiz "SOKAKTA ADAMIMA YAN BAKMIŞSIN, BİZE ÇARPMIŞSINIZ, ADAMIMA KÜFRETMİŞSİN." bahanesini bulup akşam o adamları 15 kişi silahlarla basma olayı fiyaskodan ibaret. ABD'de böyle bir olay yaşansa bu adamları 24 saat içinde şehirden sürerler örneğin, amatörlüğün de amatörlüğü diyebiliriz. İki aile birbiriyle neden savaşa girer? Çıkar anlaşması yaşanır, soldier ve üstü rütbelerde çeşitli sorunlar oluşur ve aileler önce görüşür, sit-down yapılır, kan döküldüyse kan parası istenir. İki taraf da ılımlı ve yapıcı konuşur. Örgüt büyükleri(Diğer Cosa Nostra ailelerinin saygın patronları da olabilir) araya girer ve kan dökülmemesi için oldukça çabalar. Hiçbirisi yeterli gelmediyse de iki aile arasında savaş başlar. 99' Maranzano Savaşı, 66 Lucchesse Savaşı gibi adlandırılır. Yani bilinenin aksine de Cosa Nostra örgütleri sürekli savaşmaz. Hatta kendi içlerinde oldukça tutucu, sorunsuz ve iş yapan bir yapıdalardır. Bu yüzden diğer kültür ve örgütlere oranla oldukça organize kabul edilirler. Kendilerine dönük ABD'de çıkarılan "RICO - Organize Suçla Mücadele" yasası da buna dayanır.
Haliyle, Aileye kabul edilene kadar dışarıdan, aileye kabul edildikten sonra kabul edilmiş üye olursunuz ve birçok hakka sahip olursunuz. Rol tarafında ise, yukarıdaki rütbelerin birçoğunu büyük suç ailesi haline gelmiş bir oluşum değilsiniz kullanmamanız daha doğru olur. Bundan kastım nedir? Örneğin şehirde yenisiniz, kimse sizi tanımıyor, ne kadar adamınız olursa olsun Boss- Underboss- Consiglieri- 5 tane Capo gibi rütbelerle girişmek işi bir tık bozar ve anlamsız kılar. Bunun yerine küçük bir Crew/Ekip ile başlamalı ve adamlarınızı da eğittikçe kendinizi yavaş yavaş Suç Ailesi konumuna sokmalısınız. Örneğin işe başladığınızda yanınızda olan 4-5 kişilik kemik kadro üyeler, ilerde siz kendinizi Boss yaptığınızda Underboss, Consiglieri, Capo olabilirler. O karakterlerin de eğilimi bu rütbelere dönük ilerleyebilir. Büyük bir Suç Ailesi yaratmak ve tüm rütbeleri hakkıyla kullanabilmek için de en az 5-6 ay sürekli roleplay, kalabalık ve oturmuş bir aile yapısıyla birlikte kültür birikimi gerekir. Ekstra olaylarına aşağıda değineceğim.
Cosa Nostra Örgütü, İtalyan Amerikan Topluluğu
Cosa Nostra dediğimiz örgüt/ kültürel yapı, 1900'lerde İtalya'da zirve yapan "Omerta" dediğimiz mafyanın bir nevi türevi diyebiliriz. Cosa Nostra daha çok Amerika Birleşik Devletleri'nde adlandırılır. "Amerikan Mafyası" dediğimiz olay da yine İtalyan Amerikan mafyalarını temsil eder. Birçok farklı yabancı kaynakta "Amerikan Mafyası" adındaki dökümanlar, belgeseller görebilirsiniz. Amerikan mafyası direkt olarak İtalyan-Amerikan yapısını temsil eder. Özel olarak bir Amerikanvari mafya yoktur. Amerikan yerlilerine Redneck dendiği gibi, Amerikalıların kendi oluşturduğu örgütler farklı adlarda isimlendirilir. Bu yüzden ABD'de Mafya dendiği zaman İtalyan Amerikan mafyalarını aklımıza getirebiliriz. Bunun yanı sıra, Cosa Nostra örgütünün tüm ABD genelinde yeminli olan 5.000 civarı üyesi bulunur. Yeminliden kasıt, yukardaki örneklerde anlatıldığı gibi ailelere kabul edilen üyeler anlamına gelir. Soldier ve üzerindeki tüm rütbeler aile üyesi / yeminli üye sayılır. 5.000 insan, 300 milyondan fazla kişinin yaşadığı ülkedeki suç ağını kontrol ediyor diyebiliriz kaba bir mantıkla. Cosa Nostra örgütü kendi içinde iyi örgütlenmiş, kuralları olan, ülkenin birçok noktasında suç ağlarını kontrol eden bir örgüt. Bu örgütteki insanlar oldukça hızlı yaşar, lükse önem verir, paralarını çok çabuk çarçur ederler ve genelde hayatlarının ilerleyen dönemlerinde ya hapse girer ya da öldürülürler. ( Son dönemlerde itirafçı olup tanık koruma programına girenlerin de sayısı hayli fazladır. Çünkü zaman geçtikçe artık eski toprakların dönemi bitiyor ve yeniler, yeni jenerasyon üyeleri 10-15 yıl süreli hapis cezaları yatmak istemiyor. Bunun yerine itirafçı olup aileyi satabiliyorlar.)
Cosa Nostra Örgütü: ABD, Kanada ve İtalya
Bu yapının yoğun olarak örgütlendiği birçok şehir bulunur. Bunların başında New York geliyor. Godfather filminin çekildiği konsept olan New York, aynı zamanda belki de ABD'nin en ünlü 5 mafyasına ev sahipliği yapıyor. New York için bir nevi ABD'de Cosa Nostra'nın başkenti diyebiliriz. Burada ismiyle ünlenmiş 5 mafya: Lucchese, Genovese, Bonanno, Colombo ve Gambino'dur. Burada beş ailenin özeline biraz aşağıda değineceğim. Bunun yanı sıra diğer şehirlerde de aktif - tanınan aileler bulunur:
New York'daki diğerleri; Buffalo Crime Family ( Magaddino Ailesi), Rochester Crime Family.
New Jersey'de; DeCavalcante Crime Family, Luchesse Crime Family(New Jersey Kolu) Genovese Crime Family (New Jersey Kolu), Cherry Hill Gambinoları (Gambino Kolu)
Pennsylvania'da; Philadelphia Crime Family(Bruno Ailesi), Bufalino Crime Family, Pittsburgh Crime Family(LaRocca Ailesi)
New England'da; Patriarca Crime Family, Genovese Family Kolu(Springfield, Massachusetts)
Illionis'de; Chiago Outfit (Al Capone'un başa geçtiği Organizasyon)
Michigan'da; Detroit Partnership (Zerilli Ailesi)
Missouri'de; Kansas City Crime Family (Civelia Ailesi), St. Louis Crime Family (Giordano Ailesi)
Ohio'da; Cleveland Crime Family(Porrello Ailesi)
Winsconsin'da; Milwauke Crime Family(Balistrieri Ailesi)
Alabama'da; Birmingham Crime Family
Florida'da; Trafficante Crime Family, Chiago Outfit(Florida Kolu), ve Beş Ailenin de Crew'u bulunur. (Bonanno, Colombo, Gambino, Genovese, Lucchese)
Arizona'da; Chiago Outfit (Arizona Kolu), Bonanno Crime Family (Arizona Kolu)
California'da; Dragna Crime Family(Los Angeles Bölgesi), San Francisco Crime Family(Lanza Ailesi), San Jose Crime Family (Cerrito Family)
Nevada/Las Vegas: 5 Ailenin de yönettiği, casinoların ve kumarhanelerin yönetımınde olan Las Vegas Strip.
Colorado'da; Denver Crime Family(Smaldone Ailesi)
Washington'da; Seattle Crime Family (Colacurcio Ailesi)
Kanada'da; Musitano Crime Family, Papaita Crime Family, Luppino Crime Family, Siderno Suç Grubu.
İtalya'da;
Apullia'da Sacra Carona Unita,
Basilicata'da Basilischi Organizasyonu,
Lazio'da Benda della Magliana ve Malta Capitele,
Lombardy'de Benda della Comasina,
Veneto'da Mala del Brenta.
Calabria'da 'Ndragheta Ailesi,
Campania'da Camorra,
Sicily'de Sicilian Mafia.
Aileler ve bölgelerle ilgili daha detaylı bilgiyi aşağıda vereceğim.
Suç Ailelerin Dağılımı, Yapısı ve İsimleri
Baktığınız zaman yukarıda sadece bilinenleri ve popüler olan ailelere yer verdim. Amerika'nın her yerine dağılmış olduğunu görüyorsunuz, bir tür örümcek ağı gibi. Aslında fark edilmeyen olay da burada yatıyor. Cosa Nostra Örgütüne bağlı şekilde resmi bir aile rolü yapıyorsanız, eliniz kolunuz neredeyse her yere uzanıyor demektir. Yerel polislerle işbirliği yapıp para yediren birçok aile bulunur halen daha. Bu yüzden FBI ve örgütün peşine düşen hükümet çoğu zaman yerel polislere iş yaptırmaz veya bu tür örgüt takiplerinde onlara güvenmez. Bunun yanı sıra, Cosa Nostra Örgütü sayesinde birçok şehirdeki ailelerle iş yapabilir, yardım isteyebilir, kendinize daha yakın aileler seçebilirsiniz. Elbette buradaki ailelerin birbirleriyle olan çekişmeleri ve düşmanlıkları da bulunur. Örneğin Arizona Bölgesinde hem Chiago Outfit hem de Bonanno Crime Family'nin Crew'ları bulunuyor. Bu da onlar arasında çoğu zaman çekişmeye ve sürtüşmeye sebep oluyor. Haliyle de Chiago Outfit, Bonnano'nun asıl rakipleri olan diğer 4 aileyle daha da yakınlaşıp ilişkilerini geliştiriyor. Bonanno da kendine bu oyunda daha sıkı ittifaklar bulmak için Chiago Outfit'in düşman aileleriyle yakınlaşıyor. Olay da bu şekilde aileler arası dostluk-düşmanlık olayına kayıyor. Yani buradaki adamların çekişmesinin tek sebebi aynı şehri/bölgeyi paylaşıp zamanla birbirlerine karşı yayılmacı olmalarından kaynaklıdır. Bu yayılmacılığın sebebi de açgözlü adamlar, yeni capolar, daha çok para ve pay isteyen İtalyan Amerikanlardır. Çünkü bu adamların birçoğu karakteristik olarak aç gözlüdür, hırslıdır ve her zaman daha fazlasını ister. Çoğu da yarını düşünmez. Bu sebeple çok lüks ve cazip bir hayat yaşasalar da hayatlarının 50'den sonrası genelde yukarıda da bahsettiğim gibi hapiste veya kafalarına gelen kurşunla son bulur. Bu kurşunu çoğu zaman rakip mafyalar değil, direkt olarak kendi ailesi sıkar. O yüzden sorun yaratan bir adam da olmamaya dikkat etmelisiniz.
Bunun yanı sıra, yukarıda verdiğim gibi örgütün İtalya bağlantıları da güçlüdür ve bazen dizi & filmlerde "Memleket" olarak bahsettiklerini, oradan mal geleceğini, oradan yeni adamlar istendiğini duyarsınız. Birçok ABD'deki Suç Ailesinin, İtalya'da kontakta olduğu ailesi bulunur. Örneğin Calabria'daki Ndragheta Ailesi, geçmiş bağları ve 60 yıl önceki akrabalıkları nedeniyle ABD'deki Colacurcio Ailesi ile oldukça yakındır. Birbirlerinden "Kuzen" olarak bahsederler. Aynı durumu da biz rollerimizde gösteriyoruz. Memleketten gelen karakterlerimize "ZIP" adı verilir. Zip, göçmen anlamına gelir. İtalya'dan gelen kişi ZIP'tir ve ABD'ye uzaktır. Biraz daha ilkel, daha İtalyan ve cahildir. Buna da aşağıda değineceğim. Ancak özetle, bu ailelerin ne kadar büyük bir yapı kurduğunu ve 60'ı aşkın yıldır nasıl işlettiğini görebiliyorsunuz.
Son yıllarda (2000'lerden beri) Cosa Nostra örgütü eski harika günlerinden uzak olsa da, yapı halen daha devam ediyor ve ABD'nin birçok önemli bölgesinde suçu kontrol ediyor. Bu yapı yalnızca sokak serserilerinden ibaret değil ki sıradan serserileri kontrol eden rütbe Associate'dir. Büyük Suç Aileleri, (New York 5'lisi, Chiago Outfit vs.) basın mensuplarını, yerel polisleri, bürokratları, savcıları, hakimleri, yerel savcıları, birçok işletme sahibini, önemli iş adamını kontrol eder veya iş birliği yapar. Bu ailelerin tam olarak bitirilmeme sebebi de budur. Çünkü ABD hükümeti veya hükümet çalışanları ile alttan alttan iyi bir anlaşma yapmışlardır ve her iki taraf da kazancından memnundur.
Her Ailenin işleyişinin, kültürünün ve geleneklerinin farklı olduğunu kabul etmeniz gerekir. Bonanno Ailesinde aileye kabul edilme olayı sıradan basit bir el öptürmeyle sağlanıyorsa, Genovese'de büyük, gösterişli ve oldukça zahmetli törenlerle olabilir. Birisi Kilisede gerçekleştirirken diğeri daha eğlenceye dönük, bar tarzı bir ortamda yapabilir. Bir Aile uyuşturucu işine hiçbir şekilde bulaşmıyorken diğeri tüm kazancını bundan sağlayabilir. Aile patronlarının ve ailenin genel yapısı, ailelerin de yapısını oluşturur ve tüm aileler birbirinden farklı şekilde yönetilir. Yani rol yaparken de "Cosa Nostra ailelerinde bu yok bunu yapamazsın?" diyebileceğimiz durumlar sınırlıdır. Elbette bir zenci patron başa geçemez, hatta aileye bile alınmaz. Cosa Nostra ailelerinde bu yok. Bunu yapamazsın.
Aileye Katılmak, Davet Edilmek ve Rol Yapmak
Öncelikle İtalyan Amerikan konseptinde rol yapıyorsanız, aileye girişiniz mutlaka bir tavsiye veya öneri ile olmak zorundadır. (Aileye girişten kastım Soldier olmak değil. Suç Örgütüne ilk dahil olma aşaması) Bir Soldier veya Caporegime sizi tanıyacağı zaman, doğrudan onun kapısına gidip "Sizinle çalışmak istiyorum, adınızı duydum. Her işi yaparım." tarzı bir konuşma size eksi yazacaktır. Bunun yerine Ailenin mekanında takılan adamlarla dost olmaya çalışmalı veya o mekanlarda iş bulmaya çalışarak kendinizi tanıtmalısınız. Aileye dahil olmak istiyorsanız en azından Soldier, Enforcer veya Caporegime rütbelerinin gözüne girmelisiniz. Bu sayede aile üyelerine sizi birisi tanıtabilir, "Bu benim dostum. Güvenilir adamdır." rolünü yapabilir. Bu söylenmediği sürece Cosa Nostra aileleri sizi kolay kolay içeriye kabul etmez. Çünkü bu ailelere girmek oldukça zordur, çıkmak diye de bir şey yoktur. İşlere bir kere bulaştıysanız çıkışı olmaz. Ek olarak Amerika Birleşik Devletleri hükümeti, birçok maddi kaynakla birlikte bu örgütlerin peşinde olduğu için, kapalı kutu haline çekilip oldukça zor şekilde aile alımları yapmaktadırlar. O yüzden size kefil olacak karakter bir nevi kendi canını da ortaya koymuş olur. Bunun SAMP'ta role uyarlanmış hali de dediğim gibi, sizi birisi tanıtmak ve kefil olmak zorunda. Bunun için de aile üyelerini bir şekilde öğrenip onlarla dost olmaya çalışarak, gözüne girerek, mekanda işler kovalayarak bunu gerçekleştirebilirsiniz.
Buraya daha önce Valachi Ailesi için hazırladığım "Bizim Kültürümüz" yazısını bırakacağım;
Size bir şey söyleyeyim: Amerika kapılarını açıp İtalyanları ülkeye aldığında sence bunu neden yapıyorlardı? Bizi yoksulluktan kurtarmak istedikleri için mi? Hayır, yaptılar çünkü bize ihtiyaçları vardı.
Şehirlerini inşa etmek, yer altı tünellerini kazmak ve onları daha zengin yapmak için bize ihtiyaçları vardı. Carnegie'lerin, Rockefeller'ların işçi arılara ihtiyacı vardı ve ellerinde biz vardık. Ama bazılarımız onların kovanları etrafında uçuşmak ve benliklerimizi kaybetmek istemedik. İtalyan kalmak ve bizim için önemli olan şeyleri muhafaza etmek istedik. Onur, Aile ve Sadakat. Ve bazılarımız da bir parça eylem istedik. Kültürümüzü korumak ve yaşatmak, kendi kurallarımızı yazmak ve insanlarımızı ileriye taşımak için yapmamız gereken buydu.
Şimdi bizler Amerikalılar gibi eğitimli değiliz ama istediğimizi alacak cesaretimiz var. Ve o diğer pislikler, o diğer G.P Morgan'lar, onlar da dolandırıcı ve katildi ama bu da onların işiydi değil mi? Amerikan Tarzı.
Her fırsatta suçladığınız ama iş paraya ve eyleme gelince dilinizden düşürmediğiniz beş büyük aile: Colombo, Bonanno, Genovese, Lucchesse ve Gambino. İnsanları soyan ve sömüren, dünyayı elinde tutan ve bizim savaşlarımızdan on kat daha büyük savaşlar başlatan Rockefeller ve Morgan'lardan daha mi cani yoksa daha mı vahşi? Hayır, sadece daha az hükümet, polis ve medya güçleri var.
Luciano Salvatore'ler, Küçük Kuş Greco, Gae Badalamenti, Sally Riina, Provenzano, Capone, Lou Castello Bagarella, Genovese ve Gotti bizim öncülerimiz. Kültürümüzün koruyucuları ve askerlerin yetiştiricileri, ele başları. İş dünyalarının Capo di tutti capi'leri. İtalyan Tarzı.
Amerika'yı Amerika yapan bizlerdik. Kültürümüz daima en tepede oldu, en tepede. Godfather I, Godfather II, Godfather III. Telefonun icat eden kişi, Antonio Meucci. Amerika'yı bulan, Amerika'yı inşa eden adam bugünlerde ırkçılıkla suçlanıyor: Kristof Kolomb sonuna kadar bizim kültürümüz. Leonardo Da Vinci. Dünyanın en ünlü ressamı.
Frank Sinatra, Al Pacino, Di Caprio, Pesci, Gandolfini, Buscemi, De Niro, Cappola, Tarantino, Scorsese ve daha sayamadıklarım.
İkinci dünya savaşından sonra bal yapan arılar bugün ülkenin mimarisinin en büyük öncüleri. Savaştan sonra mahallelerde yapılan kiliselerin, nasıl yapıldığını biliyor muydun? Çoğunu mahallemizden toplanan bağışlar ve bu işte birinci sınıf olan dedelerimiz, taş ustalığı sanatını konuşturdu. ABD'de yer alan İkinci Dünya savaşı sonrası kiliselerin büyük çoğunluğu İtalyan taş ustaları tarafından yapıldı. Mimarların günlerce uğraşıp çizdiği şeyleri kafalarından tasarlayıp işçiliklerini kendileri yapan adamlardan bahsediyoruz.
Ülkenin dört bir yanında ne içiliyor dikkat ettin mi? Espresso, Cappuccino, Pizza, Calzone, Mozarella, Risotto, Lazanya, Tiramisu ve Zeytinyağları. Bu ülkenin bir şeyi yoktu. Biz gelmeden önce puzzi(bok) yiyorlardı.
Bu da bizim kültürümüz. Her Ekim'de kutlanan Columbus Günü bizim kültürümüz. Değerlerimizi savunuruz, ailemize bakarız. Yapmamız gerekenleri ve yapmamamız gerekenleri biliriz. Ahlaki değerlere ve kurallara bağlı yaşarız. Biz askeriz. Bilirsin askerler cehenneme gitmez. Bizler cehenneme gitmeyeceğiz, Ailemize ihanet etmediğimiz sürece. Bu savaş. Askerler diğer askerleri öldürür. İşin içinde olan herkesin tehlikeleri bildiği bir durumdayız. Ve bu tehlikeleri kabul ediyorsan belli şeyleri yapman gerek. Bu iş. Biz askeriz. Tüzüklere uyuyoruz. Emirlere. Öncülerin yaratmış olduğu komisyona ve yazılı olmayan kurallara, Cosa Nostra'ya uyarız.
Kabul ettiğimiz her insan başına geleceklerini bilir. Bizim arafımız, bu işin tepesi de burasıdır. Bir ailen varsa çözemeyeceğin dert yoktur. Hangi ailede olduğun, kimlerle görüştüğün, kimlerle düzüştüğün ve nasıl kazandığın kimseyi ilgilendirmez. Önemli olan bu işe dahil olman. Yakalandığında veya öldüğünde arkanda bıraktıklarına bakılacağını bilirsin. Aileler böyle yapar, biz aileyiz. Altın çağ geride kalmış olabilir. Onlar teknolojilerini ve parayı kullanıyor olabilir. Ama bizim sahip olduğumuz şey ahlaki değerler ve iş ahlakı. Her aile üyesinin bağlı kalmak zorunda olduğu bir suskunluk yemini var. Buna uymadığın an aile adının yıllar boyunca lekeleneceğini ve erkek oğullarının hiçbir zaman adam yerine konulmayacağını bilirsin. Kimse rahat ve konforu ailesine tercih etmez. Bizler eski kafalıyız. Bizim adımız bu, Onurlu Topluluk. (Cosa Nostra, kendisini Onurlu Topluluk olarak adlandırır)
Italyan-Amerikan Kültürü, Rol Çeşitliliği
İtalyan Amerikan rolü yaparken temelde basit olan dikkat edilmesi gereken birkaç madde bulunur. İlk olarak İtalyan Amerikanlar için genel olarak özgüvenli, ne yaptığını bilen, arkadaş canlısı insanlardır diyebiliriz. Elbette burada karakterinizin kişilik yapısı bu olayı etkileyebilir. Çok ezik, sessiz, sert, konuşmayı sevmeyen bir karakter canlandırıyor olabilirsiniz ancak genel olarak Ita-Ame topluluklarında ve Mob/Crew ortamlarındaki karakteristik özellikler bahsettiğim gibidir. Karakterlerin birçoğuyla sıcakkanlı şekilde sohbet edebilirsiniz ve tüm gün konuşabilirler. İtalyan Amerikanlar ağızlarının iyi laf yapmasıyla ünlüdür. Kendilerine ait esprileri ve mizahları vardır diyebiliriz. Tüm gün oturup muhabbet edip, kart oynayabilir, bir şeyler yiyebilirler. Karakterinizin zayıf veya kilolu olması fark etmez, yemek yeme kültürleri oldukça gelişmiştir. Birçok alanda farklı lezzetleri bulunur. İtalyan işi pastalar, tatlılar, çörekler, makarnalar, yemek tarifleri, özel soslar, özel makarna sosları gibi tarifleri bulunur. Kahvenin çıkış noktası olarak kültür yapısında en azından İtalyanlar, Amerika'ya örnek olmuşlardır. Espresso, Capuccino gibi birçok ünlü kahve türünün geldiği yer İtalya'dır. Hatta bu yüzden İtalya'da Starbucks şubesi bulunmaz örneğin. İtalyanların kendilerine ait kafelerinde çok kaliteli kahveler üretilir/satılır.
Bunun yanı sıra söylemleriniz de yine bir tık diğer normal rollerden farklılık gösterebilir, örneğin:
"Bugün arkadaşım geldi Miami'den. Güzel vakit geçirdik" >>> Normal bir söylem
"Bugün memleketten Fat Joe geldi,Jersey'den de tanıyordum. Sıkı bir wiseguy." >> Hafif kültürel söylem
tarzında ayırabiliriz. Konuşurken sürekli birilerine lakap takabilir/karakterinizin de bir lakabı olabilir, birisinden bahsederken onun kusurunu veya kişiliğini tanımlayarak bahsedebilirsiniz. Bu cümledeki wiseguy/Mafya adamı anlamı taşır. (Soldier ve üzeri bir rütbe de olabilir.)
ONURLU DAVRAN
Karın ve çocuklarını asla ahlak dışı işlere bulaştırmamalısın. Çevrendeki kadınlara karşı daima sadık ve güvenilir olmalısın. Aile üyelerinin karısına, kız kardeşlerine yan gözle bakarsan öldürülürsün. Bir aile üyesi daima toplum önünde ve aile karşısında ahlaklı olmalı, kendini temiz tutmalıdır. Eğer ahlak kurallarımıza karşı gelir ve onursuzca hareket edersen yalnızca kendini değil, iki aileni de karalamış olursun ve ölümünle sonuçlanır. İtalyan Amerikan toplumunda yeri olmayan, kilisenin yasakladığı davranışlardan kaçınmalısın. Eş cinsel ilişki bunun en büyük örneği.
KADINLARA DİKKAT ET
Kadınlar güzel yaratılışlı canlılardır ve her wiseguy kadınları sever. Özellikle gece kulüplerinde tanıştığınız kadınlara ne söylediğinize dikkat edin. Paranızla, işinizle, arabanızla hava atmak isteyebilirsiniz tabii ancak kadınlar bunları dinlemek yerine bunlara sahip olmak isteyecektir. Kadınlar diye silah kullanamayacaklarını düşünüyorsanız, yanılıyorsunuz. Merminin nerden geldiğini bile göremeyebilirsiniz.
Sicilyalı kadınlar silahtan daha tehlikelidir.
UYUŞTURUCU İŞİ
Bir aile üyesinin günümüzde en dikkat etmesi gereken şey uyuşturucudur. Uyuşturucu işi oldukça pis ve risklidir. ABD'de uyuşturucu kaçakçısı ve satıcısı olarak 20 yıla kadar yargılanabilirsin, 20 yılı çekmek istemeyen çoğu üye muhbirlik yapar ve FBI'a konuşur. Bunun yanı sıra 1970'lerden beri New York aileleri uyuşturucu işine girip tekel olmuşlardır. Ancak sadece ticaretini yapmak için. Uyuşturucular insanın aklını bulandırır ve algılarını köreltir, tehlikeleri durumları sezmesini engeller, sizi güvenilmez birisi yapar. Bu yüzden daima uyuşturucudan uzak durup burnunu temiz tutmalısın. Aile üyelerinin daima uyuşturucu işine girip girmeme konusunda çekinceleri vardır.
Joe Bonanno bu iş için 1939'da yazdığı otobiyografında: "Bizim işimizin şimdiki ve gelecekteki en pis işi budur, uyuşturucu." demiştir.
SIKI DOSTLAR EDİN
Aile içindeki işlerde yükselirken daima bir dost grubun olmak zorundadır. Herhangi bir işi kovalarken arkanda duracak ikinci bir güvenilir adama ihtiyaç duyarsın. Sana bir şey olduğunda, aileye ulaşamadığında olayları doğru yoldan ve senin lehine anlatılmasına ihtiyacın var. Aile işlerinde zamanlama önemlidir, sesini bir gün geç duyurursan ertesi günü görme şansın olmayabilir. Bununla beraber aile içinde çok fazla düşman edinmemeye dikkat etmelisin. Sürekli aile üyeleri, kaptanlar veya patron hakkında her ortamda yakınır ve şikayetçi olursan kısa sürede senden kurtulmaları gerekebilir.
ÇENENİ KAPALI TUT
Aile içerisinde konuşmalarına dikkat etmen gerektiğini unutma. Sürekli şikayet edersen, patronunda veya Capo'ndan birilerine yakınırsan sorun haline gelmeye başlarsın. Ailenin durumu hakkında sevdiğin ve güvendiğin dostlarınla fikir alışverişi yapıp bazı olayların dedikodusunu yapabilirsin. Ancak sınırını biliyor olman gerekli. Ek olarak, aile dışındakilerle de aile işlerini konuştuğun yayılırsa veya çok fazla konuştuğun düşünülürse bu senin sonun olabilir.
KAZANDIRIRSAN KAZANIRSI
Ailede saygıdeğer ve sevilen biri olmak istiyorsanız, rütbe atlamanız gerekiyor. Rütbe atlamak istiyorsanız, para kazandırmanız gerekiyor. Eğer ailedeki associatelerden biriyseniz tek yapmanız gereken bir üstünüz olan Soldier'a belirli miktardaki parayı vermek. Soldier'lar da bir üstüne, yani Capo'suna bu parayı ve üstüne koyduğu kendi payını verir. Böylece ailemiz devam eder. Ailenin devamını sağlayanlar da daima aile tarafından korunur.
BURNUNU TEMİZ TUT
İtalyan Amerikan yapısında özellikle uyuşturucu içenlere, bağımlılara, alkoliklere ve psikolojik destek alanlara güven olmaz. Bu yüzden burnunu temiz tutup olabildiğince uyuşturucudan uzak durmalısın. Elbette günümüzde birçok aile üyesinin uyuşturucu kullandığı biliniyor çünkü yeni jenerasyon buna kaydı. Ancak bunu çevrene gösterirsen veya bağımlılık haline getirirsen aile senden en kısa sürede kurtulmak isteyecektir. Kimse risk haline gelebilecek bir kişiyle işlere devam etmek istemez. Aynı şekilde psikolojik yardım almanız da sizi ailede zayıf gösterir ve güveninizi sarsar. Bu da size gelecek tehlikeleri tamamen açar, ailenin gözünde sorunlu bir adam haline dönersiniz.
Karakter & Aile Oluşturma - Karakter Adı ve Özellikleri
Öncelikle bu konunun önemli olduğunu düşünüyorum. Öncelikli olarak değinmek istediğim nokta Aile/Örgüt adı. Hayali bir örgüt yaratıyorsanız dikkat etmeniz gereken birkaç madde bulunuyor, en azından gerçekçilik hakkında. Örneğin, Bonanno Ailesi dediğimiz ailenin (100 yıla yakındır New York'taki 5 aileden birisi) bu ismi almasının sebebi, ailenin temellerini atan ve suç organizasyonunu şekillendiren kişinin soyadının Bonanno olmasından dolayıdır. Ancak Bonanno, kendisi öldükten sonra da ailesi devam edecek şekilde ayakta kalmıştır. Ondan sonraki patronlar-bosslar başa geldiğinde ailenin soyadını değiştirmemiştir. Buradan da şu anlamı çıkarabiliriz: Patronun soyadı, aile soyadını temsil etmez. Ünlü mobster John Gotti, Gambino Ailesinin lideri olmuştur ve ailenin en güçlü dönemine imza atmıştır. Bu dönemde yalnızca ABD'deki patronların gözdesi değil, tüm dünyaya isim salmıştır. Hatta bu yıl kendisinin filmi de çıktı. Bununla beraber, John Gotti başa geldiği ailenin soyadını kullanmaya devam etmiştir. Yani Suç Ailesinin adı Gambino Suç Ailesi, patronu ise John Gotti'dir. Patronlar geçici ancak ailelerin adları kalıcıdır. Rol yaptığımız bir sunucuda "Ruggiero Crime Family" adlı suç ailemizde patron karakterin Donald Bagarella olması gibi. Buradan çıkaracağımız anlam, her zaman karakterinizin soyadı ile suç ailesi kurmamalısınız. Bazen bu tarz bir farklılık olaya renk katar.
Bunun yanı sıra, yukarıdaki şehirlerdeki ailelerin örneğini verdiğim gibi, eğer tek başına bir şehri yöneten bir aile varsa zaman zaman Chiago Crime Family tarzında isimler de alabilir. Arka planda Capone Ailesi olarak da bilinebilir. Karakter yaratırken de aynı şekilde isim konusuna dikkat etmeniz gerekir. Şunu unutmayın ki, ABD'ye göç eden suç örgütleri artık günümüzde yok. ABD'deki birçok mobster ( %98 oranında) ABD'de doğup büyümektedir. Bunu Almanya'ya 1950'lerde göç eden Türklere benzetebilirsiniz. İtalyan Amerikan dediğimiz yapı, yarı Amerikanlaşmış insanlardan oluşmuştur. İtalya'dan aldıkları kültürü 70 yıldır ABD'de yaşatıyorlar ve kendilerine özel bir yapı oluşturdular. Onlara ne tam olarak İtalyan diyebilriiz, ne de Amerikan. Bu yüzden karakterlerin birçoğunun adı Amerikanlaşmış ancak soyadları İtalyanca kalmıştır. İtalyancası Giacomo olan bir ismin ABD'de "Jackie" olarak adlandırılması gibi. Dikkat ettiyseniz, patronların da birçoğunun adı Amerikanlaşmış isimlerdir. John, Tony, Michael, Tom, Charles, Donald, Peter, Steven gibi isimler sıkça görülür. Tabii bu isimlerin birçoğu İtalyancadan da evrilmiş sayılır. (Thomas = Tom, Anthony = Tony, Jonathan = John, Giacomo = Jackie, Vittorio = Vito, Santino = Sonny,) Haliyle size önerim mutlaka özel durumlar- ZIP-Göçmen durumu yoksa, İsminizi Amerikan, soyadınızı İtalyan yapmanızdır. Aile adınız sabit kalacak ancak karakter adınız/ön isminiz Amerikanlaşacaktır. Çünkü karakteriniz ABD'de doğdu ve büyüdü. Bu yüzden lütfen artık İtalyanca bilginizi bir kenarıya bırakın. Modern bir mobster karakterinin muhtemelen 4-5 kuşaktır ABD'de yaşıyor olması gerek ve tek bildiği İtalyanca ufak tefek kelime telaffuzları olmalı. Upuzun İtalyanca cümleleri rolde kurmanız/kullanmanız mantıksız olacaktır.
Ek olarak bu paragraftan da yola çıkarak neden İtalya'dan göç eden Famiglia rolü yapmamanız gerektiğini de anladığıımızı varsayıyorum. Şöyle düşünebiliriz: Türkiye'den Almanya'ya 2019 yılında göç eden 25 kişilik bir Türk grubu, tamamen göçmen şekilde bir mekan sahipleniyor ve burada mafyacılık oynamaya başlıyor. Ya da Suriye-Irak'tan göç eden 25 kişilik bir Suriyeli grup İstanbul'da mafya oluyor. Bu durum ne kadar mantıksızsa, İtalya'dan göç eden aileler duruma göre bir o kadar mantıksız olabilir. (Göçmen aile olmayacak demiyoruz elbette. Ancak sınırları olmalı.) Çünkü örgütünüz yurt dışından gelen, dışlanan, göçmen olan ve yerli halk tarafından da yadırganacak tipler olacaktır. Rollerinizde buna dikkat etmeniz gerekir.
Karakter adı, aile adı bulma konusunda ise geçmiş dönemdeki Mobsterlara bakmanız faydalı olacaktır. Bu konuda iki link bırakıyorum:
https://en.0wikipedia.org/wiki/List_of_Italian-American_mobsters
https://en.0wikipedia.org/wiki/List_of_Italian-American_mobsters_by_organization
Çeşitli Deyimler ve Mob Literatürü
ZIP: Göçmen kişiler için kullanılır. Asıl amacı Sicilya'dan göç eden orjinal mafya üyeleri için kullanılırken, zamanla İtalya'dan göç eden tüm Mafya Üyeleri için ZIP tanımı kullanılmıştır. New York'taki Bonanno Ailesinin ekiplerinden birisinin tamamen ZIP/Göçmen olduğu bilinmektedir.
Rocky dün gece Lazio'dan geldi. Ailenin yeni ayakçısı, bir zip.
Zio / Zu: Yeraltı dünyasındaki saygın, yaşlı isimler için kullanılır. Kelime anlamı olarak "Amca"ya denk gelir. Saygı duyulan ihtiyarlardan "Zu- Zio" olarak bahsedildiğini duyabilirsiniz.
Giacomo halen daha aramızda. Tanrı onu korusun, sevdiğimiz bir zio.
Wiseguy: Mafya Üyesi için kullanılır. Kelime anlamı olarak "olmuş/kabul edilmiş" kişidir. Ancak bahsederken aile üyesi olmayanlar için de bu kelimeyi kullanabilirsiniz. Mafya üyesi gördüğünüz kişiler için kullanıma uygundur.
Bizim wiseguylar da buradaymış, gidip selam verelim.
Vendetta: Kan davası anlamına gelir. Godfather II'de, Vito Corleone'un İtalya'ya dönüp çocukken annesini, babasını ve kardeşlerini öldüren bölgenin yerel patronundan aldığı intikam Vendetta'ya örnektir. İtalyan mafyaları arasında meşhurdur.
Jön Türkler & Young Turks: Kelime anlamı olarak yenilikçi aile üyelerini ifade eder. Bu ismi de 1900'lerde dünya savaş dönemindeyken, Osmanlı'da yenilikçi olan subaylara verilen isimden almıştır. Jön Türkler, İtalyan-Amerikan Mafyasında gelenekçi/onur/şeref gibi kavramlara çok ilgi duyan kişilere karşın, daha çok anlaşmaya, modern yapıya, komisyona inanan genç kuşağı temsil eder. Bunlar, İtalyan Amerikan ailelerinde oldukça ünlü isimler haline gelmiş olan Frank Costello, Vito Genovese, Albert Anastasia, Joe Adonis, Joe Bonanno, Carlo Gambino, Joe Profaci, Tommy Gagliano ve Tommy Lucchese'yi kapsar ve başlarında da komisyonun kurucusu Lucky Luciano yer alır. Bunun bir de gelenekçi, eski kafalı olan versiyonu vardır ki ona da Mustache Petes denir.
Mustache Petes: Jön Türklerin aksine, gelenekçi, eski kafalı, onur, şeref gibi kavramlara inanan ve parayı çok önemsemeyen oldschoollara verilen isimdir. Salvatore Maranzano ve Masseria, bu sıfata uygun isimlerdir.
Vigorish, Vig: Mafyanın topladığı haraç ve faize verilen genel isimlerden birisidir.
Bu hafta Vig artacak diye konuşuluyor. Patron memnun değilmiş.
Uncle Sugar: Şeker Amca anlamına gelir. İtalyan Amerikanların, Federal Büro(FBI) için kullandıkları deyimdir.
Uncle Sugar yine ensemizde. Dün onları gördüm.
Swag: Çalıntı malları ifade eder.
Bu gece elimize sağlam parfüm kolileri geçti. Hepsi swag.
Stand-up guy: Kelime anlamı olarak Standupçı(komedyen-şovmen) anlamına gelir. Mafya literatüründe ise, bir mafya üyesinin gereğinden fazla konuştuğunu veya öttüğünü işaret eder.
Dostumuz stand-up guy olmuş. Gereğinden fazla ötüyor.
Sit Down: Aile üyeleri arasında veya farklı aileler arasında yapılan görüşme, münazaraya verilen isimdir. Genelde sorunları çözmek ve savaşı bitirmek için yapılır. Sit Downları güvenilir, herkesin saygı duyduğu bir kişi düzenler ve o ortamdaki güvenliğe kefil olur. (Godfather filmindeki aile babalarının büyük masada toplanması, Sopranos'ta New York Mafyası-Johnny Sack ile New Jersey Mafyası-Tony Soprano- görüşmeleri buna örnektir.)
RICO: Racketeer-Influenced and Corrupt Organizations Act 'ın kısaltılmasıdır. RICO yasası, doğrudan ABD'de Organize Suç ve ağırlıklı olarak Cosa Nostra örgütlerine dönük olarak çıkarılan federal bir yasadır. Birçok aile üyesi de literatüründe RICO'dan önceki günler için, "Altın günler." olarak bahseder. RICO ile birlikte federal hükümete ve FBI'a, mafya üyelerine karşı hareket edebilecekleri geniş yetkiler tanımlanmıştır. Hakkında RICO hazırlanan bir mafya veya mafya üyeleri, büyük çoğunlukla er ya da geç hapse girecektir ve müebbet alması muhtemeldir. RICO davaları için hükümet çok yüksek sayıda kaynak ve maddi destek sağlamaktadır.
Amico: Bir dostumuz anlamına gelir, İtalyan mafyalarında aileye kabul edilmiş olan kişiyi resmen duyurmak için kullanılır.
Books / Kitaplar / Defterler Açıldı: Bunun anlamı, Defterler Açılacak deniyorsa aileye yeni üyelerin alınacağına işarettir. İtalyan Amerikan örgütlerinde sürekli olarak Soldier veya aile üyesi alımı yapılmaz. Aynı PD mantığındaki gibi, belirli dönemlerde terfiler/alımlar yapılır ve bunun ne zaman olacağına da sadece ailenin üst yönetimi karar verir.
Yönetim: Boss, Underboss, Consiglieri ve Capolardan oluşan ailenin üst yönetim ekibidir.
Boss of Bosses: Capo di tutti capi ile aynı anlama gelir. Patronların da patronu demektir. Tüm Suç Ailelerinin en güçlü patronu için kullanılır. Bu ünvan genelde New York'un 5 Ailesinin güçlü olanı için kullanılmıştır.
Broken / Boyun Kırmak: Bu deyimin anlamı bir kişinin işlerini baltalamak, onu güçsüzleştirmek, engel olmaktır.
En iyi adamımı öldürerek boynumu kırdı!
The Combination: 1930'larda Cosa Nostra için kullanılan isim.
Borgata: Suç Ailesi, Suç Yapısı için kullanılan İtalyanca isim.
The Comission: Başta Beş Ailenin patronu, sonrasında tüm Cosa Nostra Örgütlerinin bir araya gelerek oluşturduğu Komisyon. Öncülüğünü Lucky Luciano yapmıştır ve Omerta/Cosa Nostra yapısını modern haline taşımış, günümüzdeki işleyişlerinin altyapısını oluşturmuştur. Komisyondan sonra ailele
- 2
- 4
18 Yorum
Önerilen Yorumlar