Jump to content

GTA V’in Jeografik, Jeolojik/Topografik Özellikleri ve Çevre Tasarımı


sunfarmer

173 okunma

GTA V’in Jeografik, Jeolojik/Topografik Özellikleri ve Çevre Tasarımı

 

Herkese selam! Evet yine ben. GTA V evrenini sizlere anlatmaya devam ediyorum. Gerçek hayatta bir coğrafya bilimcisi olarak neden GTA V evreninin coğrafyasını incelemiyorum ki? Diyerekten bu blog yazısını yazmak aklıma geldi ve evet! Bu yola giriştim. Sizlere bu yazımda GTA V haritasının jeografiğini, jeolojik ve topografik yapısını ve çevre tasarımlarını inceleyip anlatacağım. Ben Güneş! Hepinize iyi okumalar!..

 

 

 

GTA V’in Çevre Tasarımları

 

1-) Los Santos’un Gerçek Hayattaki Karşılığı: Los Angeles
 

Los Santos, gerçek hayatta Los Angeles’tan ilham alarak tasarlandığını hepimiz biliyoruz. Kaliforniya eyaletine bağlı olan Los Angeles şehri, oyun içerisinde Los Santos, Kaliforniya eyaleti ise San Andreas eyaleti olarak bizlere anlatılmakta. Şehir, Batı Amerika’nın çeşitliliğini yansıtıyor. Sahil şeridinden dağlara, çöllerden ormanlık alanlara kadar uzanan geniş bir coğrafi çeşitliliğe sahip. GTA V’in haritasında, Los Angeles’ın simgeleri olan Vinewood (Hollywood) tabelası, Downtown LA’nın yüksek binaları ve Santa Monica Pier gibi yerler ayrıntılı bir şekilde yeniden yaratıldı.

 

Rockstar Games, yalnızca mimari detayları değil, aynı zamanda iklimi, bitki örtüsünü ve yaşam tarzını da oyuna dahil ederek gerçekçi bir atmosfer oluşturdu. Los Santos, kurgusal bir şehir olmasına rağmen, gerçek bir mekânda dolaşıyormuş hissi veriyor. Gerçek hayatta Los Angeles’a gittikten sonra kaybolmayacağına benim gibi inananlar var mı? 

 

 

2-) Çeşitli Coğrafi Çevre Tasarımları

 

Los Santos’un coğrafyası, oyuncuların keşfetmekten sıkılmayacağı kadar çeşitlidir. Coğrafya diyince aklınıza hemen doğa gelmesin çünkü coğrafya sadece doğa ile kalmayıp manzaralar, şehrin yapısı, insanlar ve ülkelerin siyasetlerine kadar inceleyen bir bilim dalıdır. İşte Los Santos şehrinde önce çıkan bazı bölgeler ve çevre tasarımları :

 

Sahil Şeridi ve Plajlar:
Los Santos’un batısında yer alan Vespucci Plajı, gerçek hayattaki Venice Beach’ten ilham alınarak tasarlanmıştır. GTA V’in story modunda Michael’ın oğluyla bisiklet yarışı yaptığı o plaj, evet.. Plaj boyunca uzanan yürüyüş yolları, grafitilerle süslenmiş duvarlar, sokak sanatçıları ve küçük pazarlar, oyunun canlı bir şehir hissini pekiştiriyor. Yani en azından benim için öyle bir his uyandırıyor. 

 

Dağlık Alanlar:
Sizde benim gibi doğa aşığıysanız bu bölgeyi şiddetle tavsiye ediyorum. Şehrin kuzeyinde bulunan Mount Chiliad, yalnızca oyun içi görevlerin değil, aynı zamanda görsel manzaranın da önemli bir parçasıdır. Bu alan, oyunculara yürüyüş, bisiklet sürme ve paraşütle atlama gibi aktiviteler sunuyor. Ayrıca, Mount Chiliad, coğrafi olarak farklı iklim bölgelerine geçişin bir simgesi olarak da dikkat çekiyor. Bir önceki blog yazım olan “GTA V evrenini benzersiz yapan detaylar” yazımda bu bölgede radyonun bile sinyalinin kesilmeye başladığından ve hatta kesildiğinden bile bahsetmiştim. O blog yazıma da bu linkten ulaşabilirsiniz. :

Çöl ve Blaine County:

 

Şehrin dışındaki Blaine County, kuru çöl iklimine sahip bir bölge. Joshua Tree benzeri bitki örtüsü, geniş düzlükler ve seyrek nüfuslu yerleşim alanları, Los Angeles’ın çevresindeki Mojave Çölü’ne açık bir gönderme yapıyor. Bu bölge, şehirden uzaklaşmak ve daha sakin bir atmosferde vakit geçirmek isteyen oyuncular için birebir. Özellikle Roleplay evreninde bir karakter canlandırıyorsanız kamp rollerinden fazlasıyla zevk alabileceğiniz bir bölge olduğundan şüpheniz olmasın.

 

Ormanlık Alanlar ve Göller:

Paleto Bay kasabasına yakın olan Paleto Forest (Paleto Ormanları) ve Cassidy Creek gibi bölgeler, Los Santos’un doğal çeşitliliğini gözler önüne seriyor. Bu alanlarda geyikler, kuşlar ve ayılar gibi yaban hayatı ile karşılaşmak mümkün. Rockstar Games, bu bölgelerdeki doğayı gerçekçi bir şekilde tasarlamak için detaylı bir ekosistem oluşturmuş. Bu ekosistemde farklı hayvan türleriyle de karşılaşmak mümkün. Aman dikkat edin sakın yem olmayın! Sizlere bir not ekleyeyim, bu bölgede avcılık yapabilirsiniz. Gerçek hayatta ise ava karşıyız!

 

3-) Şehir Planlaması ve Mimari Detaylar

 

Los Angeles, oyun adıyla Los Santos, yalnızca doğa bölgeleriyle değil, aynı zamanda şehir içi planlaması ve mimarisiyle de benim dikkatimi çekiyor. Umarım sizin de çekiyordur. Çünkü Los Santos’un gerçek hayat karşılığı olan Los Angeles’ı bilirsiniz ki zengin kesimin de yaşadığı, en fakirlerin de yaşadığı bir şehirdir Los Angeles. Bu bölgeleri sizler için kısaca sıralayacağım.

 

Downtown Los Santos: Şehrin merkezindeki gökdelenler ve iş merkezleri, Los Angeles’ın modern ve hızlı yaşamını yansıtıyor. FIB ve IAA binaları, gerçek hayattaki FBI ve CIA merkezlerine gönderme yapıyor.

 

Lüks Semtler: Rockford Hills, gerçek hayattaki Beverly Hills’ten ilham alınarak tasarlanmıştır. Yüksek duvarlı malikâneler, pahalı arabalar ve ünlülerin yaşadığı sokaklar, şehrin lüks tarafını temsil ediyor. Aynı şekilde Vinewood bulvarı ve Vinewood tepeleri de gerçek hayatta zenginlerin yaşadığı bölgelerdir.

 

Kenar Mahalleler: Davis ve Strawberry gibi bölgeler, şehrin ekonomik olarak daha az gelişmiş mahallelerini yansıtıyor. Bu bölgeler, suç oranlarının yüksek olduğu ve çatışmaların sıkça yaşandığı alanlardır. Siz de oyunda ve özellikle gerçek hayatta Los Angeles’a giderseniz kenar mahallelerde dikkatli olun.

 

573750.jpg

 

4-) Çevre Tasarımındaki İncelikle

 

2. Konuda sizlere bir önceki blog yazımın linkini bırakmıştım. Orada GTA V evrenini benzersiz yapan inceliklerden bahsetmiştim. Bu maddede ise Los Santos’un yalnızca geniş coğrafyasıyla değil, aynı zamanda bir önceki blog yazımda da bahsettiğim gibi minik detaylarıyla da oyuncuların ben dahil ilgisini çekiyor. Şu şekilde o detayları sıralayayım.

 

Örneğin gün batımında oluşan ışık kırılmaları, gerçek hayatta görülen atmosferik efektleri simüle ediyor ve gerçekten çok hoş bir görüntü oluyor. Bir başka minik detay ise şehir sokaklarındaki tabelalar, reklam panoları ve grafitiler, Los Angeles’taki kültürel dokuyu gidenler veya YouTube üzerinden Los Angeles videolarını izleyenler bu kültürel dokuyu GTA V evreninde de çok iyi hissedebilir. Bir başka detay ise Vespucci sahili boyunca yürürken sokak sanatçılarını ve müzisyenleri görmek, oyuncuların Los Santos’un dinamik atmosferini hissetmelerini ve sanatseverlerin ilgisini fazlasıyla çektiğini düşünüyorum.

 

GTA V Evreninin Jeolojik ve Topografik Yapısı

 

Yazımın başında da bahsettiğim gibi gerçek hayatta bir coğrafya bilimcisiyim. Bu sebepten dolayı bu yazıyı yazmaya karar verdim ve iyi ki vermişim. GTA V evreninin yapısı sadece mimari ve çevre tasarımlarıyla değil, GTA V’in jeolojisi de gerçekten muazzam derecede iyi hazırlandığını bu yazıyı yazmadan önce GTA V’e girip oyunu incelerken farkettim. Los Santos’un jeolojik ve topografik yapısıyla ilgili maddeleri sizler için aşağıya sıralıyorum

 

1-) Mount Chiliad: Dağ Oluşumu ve Topografya

 

Los Santos’un kuzeyindeki Mount Chiliad, haritanın en yüksek noktasıdır ve bölgedeki dağ oluşum süreçlerini simüle eder.

 

Jeolojik Yapısı: Dağın dik yamaçları ve engebeli arazi yapısı, Batı Amerika’nın kıyı sıradağlarıyla fazlasıyla benzerlik taşıdığını farkettim.

 

Erozyon İzleri: Mount Chiliad’da gözle görülür şekilde derin vadiler ve kayalık bölgeler bulunur, bu da su erozyonunun etkilerini yansıtır. Su erozyonunu daha iyi anlamanız için bu maddenin sonuna bir fotoğraf ekleyeceğim.

 

Volkanik Oluşum Teorileri: Araştırma yaparken oyuncular arasında bu dağın eski bir volkan olduğu yönünde teorilerin de olduğu dikkatimi çekti ancak oyun içinde bu iddiayı destekleyen bir kanıtın olmadığını farkettim. Volkanik arazilerin toprakları yüksek mineralli olduğundan siyah toprak olur ve tüf kalıntıları mevcuttur. GTA V evreninde ise bu yok.

 

1.JPGScreenshot__4251_.png

 

 

2-) Sahil ve Kıyı Jeomorfolojisi

 

Coğrafya biliminde kıyılar ve sahil şeritleri fazlasıyla önemlidir. Los Santos’un batı kıyısı, deniz erozyonu ve tortulanmanın detaylı bir şekilde yansıtıldığı sahil şeridine açıkça ortada olduğunu farkettim. Bu da GTA V evreninin gerçekten çok fazla detaylı şekilde çalışılarak yaratıldığını destekliyor.

 

Kıyı Kumulları: Vespucci Plajı’nda görülen ince kumlar ve düzensiz kumullar, dalga ve rüzgar etkisiyle oluşan tipik bir kıyı morfolojisini göstermekte. Dediğim gibi çok ince detaylarla bu oyun yaratılmış!

 

Deniz Mağaraları ve Kayalıklar: Sahil boyunca bazı noktalarda deniz mağaraları ve kayalıklar bulunur. Bu özellikler, dalga aşındırmasının binlerce hatta milyonlarca yıllar süren etkilerini gösteriyor. Bu yerleri GTA V evreninde biliyorum fakat söylemeyeceğim çünkü sizin keşfetmenizi istiyorum!

 

Lagünler ve Küçük Göller: Sahil hattında yer alan küçük su birikintileri ve lagünler, tuzlu su ile tatlı su ekosistemlerinin birleşim noktalarını gösteriyor. Sosyal medyalarda sıkça paylaşılan bir okyanusun iki farklı renk olduğunu ve birbirine asla karışmadığını görmüşsünüzdür. Bu GTA V evreninde de var.

 

3-) Fay Hatları ve Deprem Etkileri

 

Los Santos, Kaliforniya’nın sismik aktivitelerine bir gönderme olarak tasarlanmış olduğunu farkettim çünkü Los Angeles şehri gerçek hayatta bir deprem bölgesidir. Oyunda ne kadar deprem olmasa da bu GTA V evrenine güzel yansıtılmış. Üniversite sınavına girecek arkadaşlara ya da üniversitede coğrafya okuyan arkadaşlara bir bilgilendirme geçecek olursam, volkanik bölgeler aynı zamanda deprem bölgesidir her ne kadar GTA V evreninde Los Santos bölgesi volkanik olarak gözükmese de ya da ben fark etmesem de gerçek hayatta bu böyledir. GTA V evreninde ki deprem etkilerini sizler için şöyle sıralayayım.

 

Fay Hatlarının İzleri: Los Santos evreninde bazı yer şekilleri ve dağlık alanlar, fay hareketleri sonucu oluşmuş gibi görünür. Özellikle Paleto Bay çevresinde bulunan düzensiz arazi yapıları, bu hareketliliği destekler nitelikte.

 

Deprem Yansıması: Az önce bahsettiğim gibi GTA V evreninde doğrudan bir deprem olayı yaşanmasa da binaların yapısal tasarımlarında deprem dayanıklılığına dikkat edildiğini gösteren mimari detaylar yer alır. Örneğin Vespucci sahil bölgesinde ki evlerin kolonlarının fazlasıyla kalın yapıda olduğu dikkatimi fazlasıyla çekti.

 

Jeolojik Katmanlar: Bazı bölgelerdeki yamaçlarda ve uçurumlarda görülen kaya katmanları, geçmiş jeolojik dönemlerde meydana gelen hareketliliği yansıtıyor. Bu taşların yaş hesaplama kuramında da kullandığımız bir tekniktir.

 

4-) Çöl Alanlarının Jeolojisi: Blaine County

 

Blaine County, kuru ve sert bir iklime sahip çöl alanlarını içeriyor. Çöl alanları gerçekten çok ilginç jeolojik ve topografik yapıları bünyesinde barındırır ve incelemesi zor olsa bile fazlasıyla keyiflidir. Şu şekilde maddeler halinde sizlere açıklayayım.

 

Kurumuş Göl Yatakları: Blaine Country bölgesinde kurumuş göl yataklarına benzeyen düzlükler vardır. Bu detay, bölgenin geçmişte daha nemli bir iklime sahip olduğunu düşündürüyor ve yapılan araştırmalarda da Kaliforniya eyaletinin eskiden daha nemli ve yeşillik bir alan olduğunu da göstermekte.

 

Kumtaşı Formasyonları: Çöl boyunca görülen kayalıklar, kumtaşı formasyonlarının bir yansımasıdır ve erozyonla oluşan ilginç şekilleri görmemiz mümkün. Kum taşı yani jips, halk adıyla kireçli taşları oyunda görmemiz mümkün.

 

Maden Alanları: Bölgedeki terk edilmiş madenler, hem jeolojik hem de ekonomik bir geçmişe işaret eder. Bu madenler, bölgede yer altı kaynaklarının varlığına dair ipuçları sunuyor. Madeni taşlar olması için volkanik bir bölge olması gerekir. Az önce bahsettiğim gibi oyunda volkanik bir bölge gözükmese bile gerçek hayatta maden oluşması için volkanik bir bölge gereklidir.

 

Untitled.png

 

5-) Nehirler ve Alüvyon Ovaları

 

Los Santos’un kırsal bölgelerinden geçen akarsular, hem ekolojik hem de jeolojik açıdan fazlasıyla bir coğrafyacı olarak fazlasıyla dikkat çekici. GTA V evreninde akarsular ve akarsu içerisinde ki alüvyonlar ilmek ilmek dikkatlice işlenmiş ve GTA V evrenine aktarılmıştır. Örnekler aşağıda! 

 

Cassidy Creek: Bu nehir, Mount Chiliad’ın eteklerinden doğup akmaya başlar ve Los Santos’un batısına doğru akıyor. Nehrin çevresindeki alanlar, alüvyon birikmesiyle oluşmuş düz ovaları da oluşturduğunu gözlemlememiz mümkün.

 

Vadi Oluşumları: Los Santos evreninde sık sık off-road yapıyorsanız ya da dağ taraflarına gidiyorsanız vadiler kesinlikle dikkatinizi çekmiştir. Akarsuların aşındırma etkisi, derin vadilerin oluşmasına neden olduğu aşikâr. Özellikle Raton Canyon, bu sürecin açık bir örneğidir.

 

Delta Bölgeleri: Sahile yakın noktalarda nehirlerin oluşturduğu küçük deltalar bulunur. Bu deltalar, tortulanmanın doğal bir sonucu olarak karşımıza çıkıyor. Yine aynı şekilde küçük ama keyifli detaylardan birisi.

 

Yazdığım bu detaylar GTA V evreninin ne kadar detaylı yaratıldığının bir göstergesi. Rockstar Games’i gerçekten tebrik etmeliyiz ki Red Dead Redemption 2 oyununda da bu kadar detayların olması takdire şayan. 2013 yılında çıkmış bir oyunun bu kadar detayı yapılması.. Söylenecek söz dahi bulamıyorum. Bizlere bu kadar detaylı oyunlar sunduğu için Rockstar Games’e teşekkürlerimizi iletiyorum. Bir coğrafya bilimcisi olarak bu yazıyı yazarak mesleki bilgilerimi ve 2013 yılından beri keyifle oynadığım bu oyunu birleştirerek sizlere tecrübelerimi ve araştırmalarımı aktardım. Umarım keyifle okumuşsunuzdur. Her zaman söylediğim gibi, bol bol su içip ölmemeye özen göstermeyi unutmayın! Ben Güneş, hepimize sağlıklı bir yaşam diliyorum!

tarihinde sunfarmer tarafından düzenlendi

2 Yorum


Önerilen Yorumlar

yozlasmis

gönderildi

keşke bu yazıyı coğrafya sınavından 30 almadan önce okuyabilseydim abi

Yorum bağlantısı
Misafir
Bir yorum ekle...

×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Biçimlendirmeyi Temizle

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömüldü.   Bunun yerine bağlantı olarak görüntüle

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Editör içeriğini temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgilendirme

Terms of UseGizlilik Politikası